Boerin zit in de kar, geklemd tussen een baal stro en de opstaande rand. Foto: Stella van Zanten©

Roemenië
2023

Intro Roemenië 2023

route camperreis door Roemenië - reisnotities.nl
kaart Roemenië

Tijdens onze reis met de camper naar het relatief onbekende Roemenië komen we op veel plekken terecht in het Europa van vroeger. In het afgelegen en dunbevolkte noorden ratelen de karren met paarden ervoor nog door de straten en over de zandwegen. Op het land wordt het hooi met de hand op de schragen geplaatst, een manier van boeren die in het westen van Europa allang is verdwenen. We bekijken oude, beschilderde kloosters, rijden dagen door eindeloos platteland, wachten op overstekende kuddes schapen, zien langs alle binnenwegen talloze ooievaars op hoge palen, overnachten op zeer rustige campings of in guesthouses (zeer mild geprijsd), varen door de machtige wildernis de Donau-delta en proberen de magie van de Zwarte Zee te achterhalen. We bezoeken prachtige, middeleeuwse steden als Brasov, Timisoara en Sighisoara. Vol kleurrijke gevels en eeuwenoude vakwerkhuizen. Boekarest doen we helaas niet aan, omdat bij beide pogingen de regen langdurig met bakken uit de lucht komt. Overigens hebben we helaas een groot deel van de reis koud en regenachtig weer, waardoor we veel minder op campings staan dan gepland. Ook rijden we de autoweg de Transfăgărășan met spectaculaire uitzichten op de bergen. Makkelijk te doen met de camper. En we zien beren. Buitenlandse toeristen komen we nauwelijks tegen op onze rondreis, behalve in de steden.
Het is een reis vol afwisseling door uitgestrekte bossen, verstild land en het bergmassief de Karpaten, waar beren, wolven en lynxen wonen. Kleine dorpen met zowel lintbebouwing als vrijstaande houten huizen en houten kerken waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan. Op zondag lopen de dorpelingen uit voor een dienst in de Roemeens-orthodoxe kerk, zowel mannen als vrouwen opgedoft in klederdracht.
Maar op diverse plekken rukt de moderne tijd op. Her en der zagen we nieuwe, enorme villa's, soms keurig na elkaar in een nieuw aangelegde straat, vaak in het niets. Heuvelachtig land krijgt meer en meer permanent bezoek van grote, houten woningen. Want ruimte is er genoeg in dit enorme land. Er zijn steeds meer mensen met geld en dat zie je terug in het straatbeeld.
Na de Tweede Wereldoorlog leven burgers in Roemenië in onvrijheid. Het was de tijd van repressie en dictatuur. Beroemde sporters zoals de turnster Nadia Comaneci worden beknot in hun bewegingsvrijheid. Slechts een maand voor de val van Ceaușescu vlucht zij het land uit. Andere tijden, maar het communisme is nog niet verdwenen uit dit voormalige Oostblokland. We spreken met oudere inwoners, die zo hun eigen gedachten hebben over het EU-lidmaatschap. Vroeger waren veel dingen beter, vinden ze. Hun hart lonkt naar de communistische periode.
We ervaren weer de charme van het geld wisselen en omrekenen en het oponthoud aan de grens door paspoortcontrole (Roemenië neemt geen deel aan het Schengen-verdrag). Het water is niet overal drinkbaar, dus het is verstandiger water te kopen in de supermarkt. Veel horeca-personeel spreekt slecht tot geen Engels en/of Duits. Google translate is een grote en soms noodzakelijke vriend.
In de wat grotere dorpen en plaatsen zijn pinautomaten, bijna overal kan met een kaart worden betaald, alleen niet op alle campings. Het is dus handig altijd Roemeense lei bij de hand te hebben.
Deze reis is gemaakt in de maand juni 2023. Het is wel een eindje rijden: na 2,5 dag in de auto zijn we in het noordwesten van Roemenië. We rijden in totaal 6300 km. Zowel heen als terug gaan we door Duitsland, Tsjechië, Slowakije en Hongarije. Voor de laatste drie landen kopen we enkele dagen voor vertrek online een wegenvignet, net als voor Roemenië.

Voor aanvullende vragen, kunt u mij een email sturen.

Na de Tweede Wereldoorlog wordt Roemenië een communistische dictatuur. Medio jaren zestig kwam Ceaușescu aan de macht, tot zijn val in december 1989. De democratie wordt hersteld. Het behoort zowel tot de Navo als de EU.

vlag roemenie
Van deze trip is een reisverslag.
Hiernaast (of hieronder voor mobiel) kunt u gelijk naar een gewenste pagina uit het reisverslag.

Ook is er een overzicht van de bezochte      campings  en camperplaatsen